Bagi Surat Melalui Emel

B pelajar perlu memilih syarikat dan mengesahkan pemilihan syarikat terlebih dahulu sebelum boleh mencetak surat permohonan. Penguatkuasaan ini adalah selaras dengan saranan kerajaan untuk penjimatan kos pentadbiran melalui pengurangan penggunaan kertas serta kos perbelanjaan pos. Adakah proper untuk menghantar permohonan diluar waktu. Jika anda hantar emel dengan tandatangan, emel anda akan nampak lebih profesional tambahan untuk urusan permohonan kerja.

Surat Jemputan Penceramah Motivasi / Surat Rasmi Jemputan Sebagai
Surat Jemputan Penceramah Motivasi / Surat Rasmi Jemputan Sebagai

Menyatakan dengan jelas nama anda, tujuan anda dan maklumat penting lain yang diminta. Jika kamu memiliki hubungan baik dengan penerima email maka kamu dapat menuliskan salam pembuka yang tidak formal seperti, " dear mba ida" atau "selamat pagi/siang/sore". Untuk attach dan upload resume serta sijil bagi permohonan kerja melalui email, ikut tips berikut: Semasa menyediakan surat, pegawai hendaklah. Cara nak buat email baru & login google gmail. Adakah proper untuk menghantar permohonan diluar waktu.

Bagi Surat Melalui Emel. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Perkara pertama yang terlintas di fikiran ialah "Bagaimana dalam dunia anda akan menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" dan "bagaimana jika saya mengatakan perkara yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"

Ketakutan dan soalan yang tidak dijawab boleh menjadi sangat merisaukan . Anda tidak perlu risau jika anda mengenali orang yang anda tulis tentangnya.

Mulakan dengan surat

LANGKAH 1. Tarikh & Alamat

Orang yang membaca surat itu akan ingin mengetahui bahawa rujukan itu adalah terkini dan bukan dari 5 atau 10 tahun yang lalu jadi sertakan tarikhnya. Sertakan alamat lengkap anda

LANGKAH 2: Salam

Mulakan dengan salam. Gunakan nama penuh orang yang kepadanya surat itu ditujukan jika anda mempunyai it. Profesionalisme dan kredibiliti surat anda akan dipertingkatkan dengan menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka.

Jika orang yang dialamatkan tidak diketahui atau jika anda tidak pasti siapa itu atau jika surat itu digunakan untuk tujuan umum, hanya gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Walau bagaimanapun, jika anda tahu tajuk orang yang dituju, anda boleh menulis, sebagai contoh, "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati" untuk memperibadikan surat itu sedikit lagi.

Elakkan menggunakan "Tuan atau Puan" serta Cik, Puan, Cik, atau Encik

Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !

LANGKAH 3: Pembukaan

Perenggan pembukaan biasanya perenggan dengan satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan menerangkan siapa anda, berapa lama anda mengenali orang yang anda rujuk , dan bagaimana anda mengenali mereka.

LANGKAH 4: Badan

Isi ialah bahagian terpenting surat. Anda boleh mempunyai beberapa perenggan. Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk membuat kes anda untuk orang yang anda rujuk

Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Kualiti ini harus dikaitkan.

Sebagai contoh, katakan orang yang anda tulis itu mesra, jujur, bijak, kreatif, bertanggungjawab dan rajin. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia harus, antara sifat-sifat lain, bersikap mesra (boleh bergaul dengan orang lain), jujur ​​dan bertanggungjawab. Kualiti ini adalah yang terbaik untuk membina surat anda.

Contoh-contoh pengalaman yang disediakan ini hendaklah difokuskan dan langsung, menjadikannya sangat mudah untuk difahami oleh pembaca. Seperenggan tidak boleh melebihi 3 ayat setiap kualiti.

Dua nasihat yang sangat kuat: Apabila menulis surat rujukan watak, jangan berlebihan berkongsi kualiti positif orang itu dan jujurlah.

Anda perlu memahami sesuatu. Surat anda akan dibaca oleh seseorang yang sudah percaya bahawa penulis sedang "memperbesarkan orang" yang mereka maksudkan. Untuk membuat surat anda lebih boleh dipercayai, buktikan bahawa anda mempunyai pendapat yang tinggi tentang orang itu. Anda boleh melakukan ini dengan menerangkan peristiwa yang sangat spesifik berkenaan orang yang anda rujuk.

Bercerita yang boleh dipercayai, cerita pendek tentang orang yang anda kenali adalah cara yang bagus untuk mengekalkan kredibiliti tanpa terdengar melambung. Dalam melakukan ini, pengalaman harus menggambarkan kualiti positif seseorang. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.

Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh.

LANGKAH 5: Penutup

Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda tentang orang yang anda rujuk dan menerangkan sebab anda rasa mereka memenuhi kelayakan tersebut.

Di sinilah anda boleh mengatakan sesuatu tentang diri anda dengan menyebut kredibiliti anda tentang apa yang melayakkan anda membuat penilaian terhadap keupayaan orang itu melalui jenis dan tempoh hubungan anda dengan mereka.

LANGKAH 6 - The Valediction

Surat anda hendaklah ditutup dengan ucapan penutupan atau penutupan percuma seperti "Ikhlas".

Nama anda hendaklah ditulis dalam tiga ruang. Sertakan tajuk anda jika ia akan membantu orang yang anda tulis surat itu.

Lengkapkan surat dengan tandatangan anda.

Pada nota sampingan, sertakan maklumat hubungan supaya orang yang menyemak surat anda boleh menggunakan sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Tetapi, menambah maklumat ini kadangkala boleh menjadi panggilan penghakiman.

Trending Now..

Popular Posts

Contoh Surat Perlantikan Ahli Jawatankuasa

H Surat Rasmi Cuti Sekolah Untuk Menghantar Kakak Konvo

Contoh Surat Acknowledgement Letter

Contoh Surat Lantikan Kontraktor Pembinaan

Contoh Surat Permohonan Rasmi

Format Rasmi Surat Kerajaan